Pieniądze mogą wrócić na twoje konto w ciągu maksymalnie 5 dni, jeśli skorzystasz z odpowiednich narzędzi. Ta funkcja dostępna jest dla posiadaczy kart Visa lub MasterCard, wydawanych przez wszystkie banki w Polsce.
Jeszcze dziesięć lat temu większość płatności dokonywaliśmy gotówką. O BLIK-u nikt nie słyszał, a płatności zbliżeniowe smartfonem były w powijakach. Obecnie dominują transakcje bezgotówkowe.
Jeśli zapłacisz za coś za pomocą BLIK-a i zostaniesz oszukany, odzyskanie pieniędzy może być trudne, a nawet niemożliwe. W przypadku płatności kartą procedura jest jednak znacznie prostsza.
Bank zwróci ci pieniądze
Bank, jako wydawca karty (najczęściej MasterCard lub Visa), ma obowiązek zwrócić pieniądze na twoje konto, jeśli zgłosisz taką potrzebę, pod warunkiem, że płatność została dokonana kartą. Jak tego dokonać?
mBank wyjaśnia to szczegółowo na swojej stronie. Chargeback, czyli obciążenie zwrotne, to usługa dostępna dla każdego posiadacza karty płatniczej. Warto jednak pamiętać, że chargeback to nie to samo co reklamacja, która może trwać nawet do 2 miesięcy.
Chargeback pozwala na zwrot środków na kartę w sytuacjach, takich jak:
- zakupiona usługa nie została wykonana, np. nie odbyła się opłacona wycieczka,
- nie dostarczono opłaconych z góry towarów, np. zakupy spożywcze zamówione online,
- otrzymane zamówienie jest niekompletne lub uszkodzone,
- jedna transakcja została zaksięgowana podwójnie,
- przez pomyłkę przelano niewłaściwą kwotę,
- konto zostało obciążone za zakupy, których nie dokonano,
- wystąpiły błędy podczas autoryzacji transakcji,
- niemożliwe jest dochodzenie roszczeń bezpośrednio u sprzedawcy,
- bankomat nie wypłacił pełnej kwoty, a konto zostało obciążone,
- sprzedawca odmówił unieważnienia transakcji.
Chargeback i zwrot pieniędzy na kartę chronią konsumentów i ich finanse, podkreśla mBank. Skontaktuj się ze swoim bankiem, jeśli chcesz skorzystać z tej opcji. Przygotuj informacje takie jak data transakcji, kwota oraz nazwa firmy lub instytucji, która pobrała środki.