Platforma TEMU zyskała popularność dzięki szerokiej gamie produktów oferowanych po niskich cenach. Jest to ogromy internetowy sklep, w którym znaleźć różnorodne produkty, w tym elektronikę, odzież, akcesoria, produkty do domu i ogrodu, oraz wiele innych. Zresztą na pewno słyszał o nim, a pewnie też kupował w nim praktycznie każdy z was.
TEMU działa na podobnych zasadach jak inne znane chińskie platformy zakupowe, takie jak AliExpress czy Shein. Sprzedawcy na TEMU często oferują produkty bezpośrednio z chińskich fabryk, co pozwala na utrzymanie konkurencyjnych cen. Platforma jest znana z częstych promocji, wyprzedaży i kuponów rabatowych, co przyciąga wielu klientów poszukujących okazji.
Sklep w ostatnim czasie przeżywa kłopoty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zajął się ich działalnością. UOKiK wszczął postępowanie, bowiem istnieją obawy dotyczące różnych aspektów działalności TEMU, takich jak:
- Przejrzystość i uczciwość praktyk handlowych: Czy platforma stosuje uczciwe praktyki w zakresie informowania konsumentów o produktach, cenach i warunkach sprzedaży.
- Ochrona konsumentów: Czy TEMU zapewnia odpowiednie prawa konsumentom, w tym w zakresie reklamacji, zwrotów i ochrony danych osobowych.
- Zgodność z prawem: Czy działalność TEMU jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa polskiego i unijnego, szczególnie w kontekście handlu elektronicznego i ochrony konsumentów.
UOKiK analizuje te aspekty, aby upewnić się, że prawa konsumentów są przestrzegane i że platforma działa zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości może podjąć odpowiednie kroki, aby nałożyć sankcje lub wymusić zmiany w działalności platformy.
Komisja Europejska nakłada na temu nowe zasady
Wraz z końcem maja decyzją Komisji Europejskiej TEMU zostało zaliczone do tak zwanych VLOP (very large online platform). W związku z tym chiński sklep obowiązywać będą nowe, znacznie bardziej surowe zasady sprzedaży, wynikające z aktu o usługach cyfrowych (DSA). Wszystko po to, aby jeszcze bardziej zabezpieczyć użytkowników przed ewentualnymi oszustwami, o które po cichu podejrzewa się TEMU.
TEMU ma w Unii Europejskiej ponad 45 milionów klientów, dlatego zostało zaliczone do VLOP. Na spełnienie wszystkich norm mają czas do września. Istnieje więc uzasadnione ryzyko, że jeden z ulubionych internetowych marketów z gatunku wszechstronności zostanie wkrótce zamknięty.